Dolegliwości z siedzącego trybu życia i jak im zapobiegać

Współcześni ludzie o wiele więcej czasu spędzają na siedząco niż nasi przodkowie. Praca biurowa, jazda wszędzie samochodem, spędzanie wolnego czasu przed komputerem czy telewizorem sprawiają, że bardzo dużo siedzimy i mamy mało ruchu. Wielu z nas wyjdzie na spacer czy na rower jedynie sporadycznie. Niestety siedzący tryb życia ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Jakie są konsekwencje siedzącego trybu życia? W jaki sposób możemy im zapobiegać?

Najczęstsze dolegliwości

Siedzący tryb życia, czyli brak ruchu i niezdrowe jedzenie to prosta droga do nadwagi i otyłości. Te choroby zaś mają bardzo niekorzystny wpływ na pracę całego naszego organizmu, przez co jesteśmy narażeni na pojawienie się poważnych schorzeń, jak na przykład cukrzyca typu 2. Spędzając wiele czasu w pozycji siedzącej sprawiamy, że do naszego serca nie docierają niezbędne składniki do jego prawidłowego funkcjonowania. Powoduje to powstawanie nadciśnienia, zmian miażdżycowych, a w przyszłości może doprowadzić do zawału. Siedzący tryb życia to także przyczyna chorób związanych z jelitami. Zaparcia, hemoroidy czy zespół leniwego jelita to efekty braku ruchu i dużych ilości czasu spędzanych w pozycji siedzącej. Długotrwałe siedzenie także dosłownie niszczy kręgosłup, gdyż podczas siedzenia jest on stale przeciążony, zwłaszcza na odcinku lędźwiowym.

Jak zapobiec dolegliwościom wynikającym z długiego siedzenia?

Aby zlikwidować ryzyko wystąpienia jednej z wymienionych wyżej chorób musimy przede wszystkim zadbać o odpowiednią dawkę ruchu. Wszyscy żyjemy na co dzień w dużym pośpiechu, jednak warto wykroić choć trochę czasu na różne aktywności fizyczne. Nawet krótki, około trzydziestominutowy spacer codziennie wieczorem zapobiegnie powstawaniu wielu dolegliwości. Dobrym sposobem jest też regularne uprawianie sportów, przynajmniej dwa, trzy razy w tygodniu, które znacząco poprawią naszą kondycję i wydolność organizmu, jak pływanie na basenie, treningi na siłowni czy bieganie. Jeżeli długo pracujemy od komputerem róbmy co godzinę lub dwie kilkuminutowe przerwy, w których warto wykonać kilka ćwiczeń rozciągających. Oprócz tego pamiętajmy o zdrowym żywieniu, unikajmy kalorycznych przekąsek i dbajmy o właściwe nawodnienie organizmu.

reklama:

kreatywnedziecko.eu

Wszystko dla dzieci, zabawki i artykuły szkolne i plastyczne na kreatywnedziecko.eu